Az átvilágítás a cégeladás folyamatának elengedhetetlen lépése. Az átadás kezdeti fázisában a vevő előzetes információkat kap a cég működésével, pénzügyi helyzetével kapcsolatban, azonban ezeknek hitelességét a tranzakció végbemenetele előtt a cégátvilágítás során bizonyítani kell. Cikkünkben bemutatjuk, mi az átvilágítás célja, valamint hogy milyen hibákat követhetünk el a művelet során.
Ezért fontos mozzanat az átvilágítás a cégeladás során
A cégátvilágítás tulajdonképpen egy gazdasági, pénzügyi, (adó)jogi, környezetvédelmi, szervezeti, marketing és informatikai szempontok figyelembevételével elkészített kockázatelemzés. Elsődleges célja, hogy a potenciális vevő hiteles képet kapjon a tranzakcióval járó esetleges rizikókról, melyek nemcsak az pénzügyi helyzetét, hanem akár a jó hírnevét is veszélyeztethetik.
Első átgondolásra azt hihetnénk, csupán a vevőnek fontos, hogy a folyamat a lehető legnagyobb gondossággal kerüljön elvégzésre. Ez azonban nem egészen így van. A cégeladás ugyanis egy rendkívül érzékeny folyamat, melynek kimenetele nagyban múlik azon, hogy a felek mennyire képesek együttműködni. A cégátvilágítás kiváló alkalom arra, hogy mindkét fél bizonyságot tegyen a megbízhatóságáról és az együttműködési szándékáról.
Mit tehetünk a hibák elkerülése érdekében a cégátvilágítás során?
Az első hiba, amit a cégátvilágítással kapcsolatban elkövethetünk az, ha nem kezdjük el időben az előkészítését. Azok a cégvezetők, akik felkészülten akarnak belevágni az átadás folyamatába, gyakran már a leendő vásárlók megkeresése előtt elkészítik a saját átvilágítási jelentésüket. Egy ilyen jelentés segít, hogy pontos előzetes információkat szolgáltassunk a leendő vevők számára, ezzel még hitelesebbé téve magunkat és az ajánlatunkat a szemükben. A folyamat során ráadásul azonosíthatók azok a területek, melyeket érdemes átszervezni, fejleszteni, mielőtt sor kerülne a generációváltásra vagy a cég eladására.
Nagy hiba lehet továbbá, ha a cégtulajdonos nem készíti fel a munkatársait az átvilágításra. A folyamat ugyanis zavaró, megterhelő lehet a vezetőség és az alkalmazottak számára egyaránt, főleg ha a napi feladatok elvégzése mellett kell időt és figyelmet szentelniük neki, hogy válaszoljanak az átvilágítást végző csapat kérdéseire. Ha van rá lehetőségünk, érdemes lehet összeállítani egy csapatot, akik átmenetileg nem az általános teendőikre koncentrálnak, hanem az átvilágító brigád munkáját segítik.
A gondosság és a pontosság értékteremtő ereje
Bár egy potenciális vevőt elsősorban a cég állapota érdekel, sokat nyomhat a latban a cégtulajdonos aktivitása a cégeladás folyamatában. Nemcsak az teheti „kívánatosabbá” a céget a vásárló szemében, ha részletes, pontos és könnyen érthető információkat kap a vállalkozással kapcsolatban, hanem az is, ha a cégvezető aktívan, világosan és őszintén kommunikál az átvilágítás és a cégeladás teljes folyamata alatt, arra törekedve, hogy a vevőt véletlenül se érjék olyan kellemetlen meglepetések a céggel kapcsolatban, melyek elriaszthatják az üzlettől. Komoly hiba lehet tehát, ha a cégtulajdonos nem vesz részt kellően aktívan az átvilágításban.
A cégátadás egy hosszú, bonyolult és szerteágazó művelet, mely nemcsak az adminisztráció miatt kimerítő a cégtulajdonos számára, hanem érzelmileg is rendkívül megterhelő lehet. Mi a Glatz Capitalnál ezzel pontosan tisztában vagyunk, és ezt figyelembe véve, profin és empatikusan vezetjük végig a tulajdonosokat az értékesítés folyamatán. Legyen szó akár generációváltásról, akár tőkeerős befektetővel való együttműködésről, bízza magát jelentős szakmai tapasztalattal rendelkező, professzionális csapatunkra!