Egy vállalkozás eladása alatt tulajdonképpen a cég tulajdonrészeinek az átruházását értjük – magát a céget nem lehet klasszikus értelemben véve eladni. Egy cég nem kizárólag pénzért, hanem akármilyen ellenszolgáltatásért (például értékpapírokért, járadékért, vagy bárminemű anyagi értéket képviselő juttatásért) értékesíthető.
A multinacionális cégek esetében az m&a (ejstsd: “em-end-éj”), azaz „merger&acquisition” (összeolvadás és felvásárlás) a jellemzően használatos kifejezés a cégeladás folyamatára.
Miért dönthet egy vállalkozó a cégeladás mellett?
Egy boldog és jövedelmező cég tulajdonosa számára szinte ijesztő lehet az eladás gondolata, hiszen többen az életművükként tekintenek a cégükre, és nem szívesen válnának meg tőle. Sok esetben azonban a vállalkozó mentális vagy fizikai egészsége, netán a motivációjának elvesztése mégis ilyen döntéshez vezethet. Közre játszhat továbbá egy nehezen vagy egyáltalán nem megvalósuló generációváltás, egyéb családi okok, érdekkülönbségek vagy éppen a kompetens utód hiánya. Bár a cégeladások kis százalékát motiválja anyagi megfontolás, természetesen ilyesmi is okot adhat a tulajdonjogok értékesítésére. Cégeladásra sarkallhat például a piaci racionalitás, a nyugdíjas évek megalapozása a vételárból vagy akár egy váratlan esemény is, amely miatt a vállalkozó kénytelen pénzzé tenni a cégét.
Mi a cégátadás menete, hogyan érdemes belevágni?
A cégátadás generációváltáskor és a cég felvásárlása esetén is hosszadalmas, több hónapos, akár éves előkészítést igénylő folyamat. Ahhoz, hogy bele tudjunk kezdeni, szükség van a cég teljes átvilágítására. Ezután kerülhet sor a legjobb pénzügyi állapot elérésére és szükség esetén a „kifehérítésére” is. Mintha csak egy ingatlant adnánk el, melyet a potenciális vevők látogatása előtt rendbe rakunk, kitakarítunk és az esetleges kisebb javításokat is elvégezzük rajta, hogy a lehető legjobb formájában mutathassuk meg a leendő tulajdonosainak. Ezeket a folyamatokat azért is érdemes elvégezni, mert a cég piaci és anyagi helyzete nagyban befolyásolhatja a vételárat.
Melyek a cégeladás lehetséges buktatói?
A cégnek nem csak kívülről kell előnyös képet festenie magáról. Egy rosszul strukturált, átláthatatlan vállalat rendkívül nehezen értékesíthető. Nem szabad megfeledkeznünk a management szakmai és emberi kvalitásairól sem, ugyanis ezek is óriási hatást gyakorolhatnak az eladhatóságra. A magyar KKV-k körében gyakran komoly hiányosságok mutatkoznak a dokumentációban és a szabályozottságban. Ezek pótlásához adott esetben külső (tanácsadói, és/vagy tranzakciós szakértői) segítséget is érdemes igénybe venni. A cégeladás egy bonyolult és szerteágazó folyamat, melynek levezénylése a legtöbb esetben szakmai segítséget igényel. A vállalkozás menete már nem ismeretlen ilyenkor a cégtulajdonosok számára, így könnyen elbízhatják magukat azzal kapcsolatban, hogy az adásvételt is képesek lehetnek segítség nélkül lebonyolítani. Szakszerű támogatással azonban jelentősen lerövidíthető a folyamat, a cégét eladni készülő vállalkozó pedig a megfelelő vevők, befektetők megtalálásában is segítséget kaphat. Ha segítségre van szüksége cégeladása előkészítésében, még ha most nem is tudja pontosan megfogalmazni, hogy konkrétan miben, bizalommal fordulhat csapatunkhoz.