A vállalkozás értékének növelése mindig meghatározó cél. Az erre való törekvés a generációváltás és a cég átvétele előtt elengedhetetlenné válik.
A cégértékelés lehetséges módjairól egy korábbi bejegyzésükben már írtunk. Fontos azonban kiemelni, hogy egy vállalat értékét nem lehet kizárólag pénzügyi mutatószámokkal leírni, ugyanis jó pár – számokban nem mérhető – tényező növelheti vagy éppen csökkentheti azt. Ebben a cikkben összegyűjtöttünk néhány fontos szempontot, melyekre odafigyelve egy tudatos cégtulajdonos jelentős mértékben megnövelheti a vállalkozása értékét a küszöbön álló cégeladás előtt.
1. Tulajdonostól független menedzsment
Számos cégtulajdonos esik bele abba a hibába, hogy nem épít ki a személyétől független, nélküle is kompetens vezetői réteget. Ez komoly problémákat okozhat a cégeladás során, mivel kockázatossá teheti a tranzakciót a befektető számára. Egy releváns szakmai tapasztalattal rendelkező menedzsment tisztában van a cég működésével, ismeri az iparágat, a vevőkört és a cégkultúrát, ezáltal jelentősen növeli a vállalkozás értékét és csökkenti a cég átvételének rizikóját. Egy ilyen vezetői réteg – főleg, ha a tagjai nemzetközi piacon szerzett tapasztalattal is rendelkeznek – ritka kincsnek számít a hazai KKV-szektorban, így rendkívül kívánatossá teszi a vállalkozást egy befektető szemében.
A Glatz Capital hatékony segítséget nyújt a tulajdonostól független cégvezetés kialakításában. Nagy hangsúlyt fektetünk rá, hogy megismerjük a cég értékeit, és felkutassuk az azokkal legjobban azonosulni tudó menedzserjelölteket.
2. Munkavállalók hosszú távú motiválása
Számtalan olyan „rémtörténetet” hallani a magyar vállalkozói szférából, amely a cégátadás utáni tömeges felmondásokról és munkatársak nélkül maradt, így elértéktelenedett cégekről szól. Ezek a történetek tökéletesen megmutatják miért fontos, hogy tegyünk az alkalmazottak lojalitásáért és motiváltságáért. Hatékony eszközei lehetnek ennek a dolgozói részvények. Ezeket az értékpapírokat a vállalat alkalmazottjai megvásárolhatják, illetve megkaphatják ajándékba vagy juttatásként. A részvények érdekelté teszik a munkavállalókat a cég sikerének növelésében (hiszen akkor a részvényeik értéke is növekszik), így hatékonyan közelítik egymáshoz a tulajdonosi és az alkalmazotti érdekeket.
A dolgozói részvények a cégeladás folyamata során is értéket teremthetnek, hiszen megerősítik abban a potenciális vevőt, hogy a munkavállalók elkötelezettek a vállalkozás sikere mellett, és kisebb eséllyel távoznak a cég átvétele után.
3. „Kifehérített” működés
Banális hangzik ugyan, azonban sok cégtulajdonosnak nem jut eszébe, hogy a cégátadás előtt megtegye a megfelelő lépéseket a vállalkozása „kifehérítése” ügyében. Számtalan cégnél előfordulnak nem, vagy csak részben bejelentett alkalmazottak, bújtatott munkaviszonyban dolgozó, esetleg bérrendszeren kívüli juttatásokban részesülő munkavállalók. Rendkívül fontos, hogy az ő jogviszonyuk rendeződjön a cégeladás folyamatának megkezdése előtt. A transzparens, tiszta működés óriási erény a befektetők számára, és jelentős mértékben növeli a szemükben egy cég értékét. Éppen ezért a „kifehérítésbe” érdemes már a cégeladás folyamatának megkezdése előtt belevágni. A megfelelő ösztönzőrendszer igénybevételéhez érdemes adótanácsadóhoz fordulni. Egyre több hazai vállalkozás valósít meg ilyeneket, ezért egyre jelentősebb gyakorlati tudás halmozódik fel ezeknél az irodáknál.
4. A cégvagyon és a tulajdonosi vagyon elkülönítése
A cég „kifehérítésével” karöltve érdemes belekezdeni a cégben lévő vagyonelemek keveredésének megszüntetésébe. Ez az eladónak és a vevőnek egyformán érdeke. Az utóbbi jól átlátható, pontos képet szeretne kapni a cégvagyonról a befektetés előtt, és – érthető módon – nem szeretne olyan vagyonelemekért fizetni, melyeknek nincs köze a vállalkozás profittermelő képességéhez és tevékenységéhez. Az eladó pedig bizonyára nem akar megválni a cég nevére vásárolt, ám esetleg más területeken használt tárgyaitól, értékeitől. Ebben az esetben a cégtulajdonos kivásárolhatja az érintett vagyontárgyakat vagy leválaszthat az eladásra szánt cégéről egy olyan jogi egységet, melyben megtarthatja azokat. Ez egy bonyolult folyamat, melyhez minden esetben érdemes adótanácsadók segítségét igénybe venni.
5. Jól dokumentált folyamatok
Nemcsak a dolgozói jogviszonyok, juttatások és a cégvagyon terén fontos a transzparencia és a jól dokumentáltság, hanem a cégbeli folyamatok esetén is. Hazánkban a kis- és középvállalkozások működéséhez elengedhetetlen tudás és szellemi tulajdon sokszor rendkívül rosszul dokumentált, rosszabb esetben kizárólag a tulajdonos fejében létezik. Ha ő kikerül a cég aktív irányításából, a tudása nélkül veszélybe kerülhet a vállalat működése, és ez óriási rizikófaktor a potenciális vevők, befektetők számára. Megnöveli viszont a cég értékét, ha ezt elkerülendő, dokumentálásra kerülnek a cégbeli folyamatok, a munkakörök határai és az azokat érintő műveletek, az ügyfélkapcsolatok, az üzleti partnerekkel való együttműködések és a vezetői kör tudása. Ezáltal ezek az információk függetlenednek a tulajdonostól, és a cég átvétele után is rendelkezésre tudnak állni.
6. Vevői és szállítói kitettség, koncentráció
Jelentősen ronthatja egy vállalkozás értékét, ha az túlságosan függ egyetlen beszállítótól vagy vevőtől. Egy ilyen helyzet nemcsak azért jár óriási kockázattal, mert az adott ügyfél kiesésével a cég elbukhatja az árbevétele jelentős részét, hanem azért is, mert egy ilyen viszony kedvező alkupozíciót biztosít a beszállítónak vagy vevőnek, így könnyedén nyomást gyakorolhatnak a vállalkozásra. Ez a fajta kitettség könnyen elértéktelenítheti a céget a befektetők szemében a magas rizikó miatt. A cégeladás folyamatának megkezdése előtt érdemes mindent megtenni azért, hogy a vállalkozás ne legyen nehezen helyettesíthető beszállítók alárendeltje, és ne múljon a bevétele olyan volumenű vevőkön, akik az anyagi függés révén előnytelen tranzakciókba kényszeríthetik bele a céget.
Attól függetlenül, hogy a közeljövőben bele tervez-e vágni a cégeladás folyamatába vagy sem, mindenképpen arra bátorítjuk Önt, mint cégtulajdonost, hogy vizsgálja felül a vállalkozása működését, és kezdjen bele egy olyan transzparens, lojális munkatársakat foglalkoztató, tiszta és külső tényezőktől függetlenített cég kiépítésébe, melyet élmény vezetni, és amely nem csak a pénzügyi mutatókat tekintve lehet értékes a befektetők számára!
Nem tudja, hogyan fogjon hozzá? Vegye fel velünk a kapcsolatot!