A cégérték növelése különösen fontos a külső generációváltás előtt álló családi vállalkozások számára.
Előző cikkünkben összegyűjtöttük, mely tényezők növelhetik vagy éppen csökkenthetik a cég pénzügyi mutatószámokkal nem leírható értékét. Most azt mutatjuk be röviden, hogy Ön, mint cégtulajdonos milyen lépéseket tehet a cég eladása előtti értéknövelés érdekében.
Kezdjünk egy kérdéssel: ha most elhagyná a cégvezetői pozíciót, a vállalkozása képes lenne Ön nélkül is a jelenlegi vagy akár még annál is jobb hatásfokon működni? A tulajdonostól független menedzsment jelenléte nagymértékben felfelé tudja mozdítani a cég értékét, mivel jelentősen csökkenti a vevő kockázatát, hiszen a cég felvásárlása után egy olyan vezetői réteg marad a vállalkozásnál, amely tapasztalt, ismeri a céget, az iparágat, és a vevőkört. Egy hatékony és kézzelfogható eredményekkel rendelkező, kompetens, esetleg nemzetközi területeken is jártas menedzseri réteg hatalmas és igen ritka kincs a magyar KKV-szektorban.
Nincs még tulajdonostól független cégvezetés az Ön vállalkozásában? Vegye fel velünk a kapcsolatot, és segítünk felkutatni a megfelelő menedzser jelölteket!
A vezetői réteg mellett a munkavállalókról is fontos szót ejteni. Sajnos gyakori jelenség, hogy a cég felvásárlását követően az alkalmazotti körön tömeges felmondási hullám söpör végig, és az utód/vevő/új vezető ott marad az üres cégben, amely az emberek nélkül már fabatkát sem ér. Az ilyen veszély elkerülése érdekében fontos a munkavállalók hosszú távú motiválása.
Tapasztalatunk szerint a leghasznosabb megoldást erre a helyzetre a munkavállalók számára biztosított extra juttatások jelentik. Ilyenek lehetnek például a dolgozói részvények, melyeket a munkavállalók megvásárolhatnak, megkaphatnak ajándékba vagy béren kívüli juttatásként. Ezek az értékpapírok képesek lehetnek egy irányba állítani a tulajdonosi és munkavállalói érdekeket. A dolgozói részvények eladási szándék nélkül is hasznot hozhatnak a cégnek, mivel egy ilyen konstrukció a munkavállalók hosszú távú elköteleződését is növelni tudja.
A dolgozói juttatások kapcsán érdemes szót ejteni a cég „kifehérítéséről” is. Ez a vállalkozás üzletszerű és törvényes működés felé terelését jelenti. Ide tartozik a munkavállalók valós bejelentése – tehát a bérrendszeren kívüli juttatások helyzetének kezelése –, illetve a rejtett munkavállalás vagy hasonló alvállalkozói szerződés eltörlése.
A transzparens, tiszta működésnek értékteremtő hatása van a befektetők számára, így a „kifehérítés” kulcsszerepet játszik a cégérték növelésében. Ha Ön cégvezetőként szeretne felkészülten belevágni a cég eladásának folyamatába, a „kifehérítésbe” jóval az értékesítési ügymenet megkezdése előtt ajánlott belekezdeni.
Hasonlóan kell eljárni cégvagyon és a tulajdonosi vagyon ügyében is. Ezek elkülönítése az eladónak és a vevőnek is érdeke, hiszen ezek keveredése mindkét fél számára problémákat okozhat a cég eladása során. Ön, mint cégtulaj nyilván nem szeretné, ha a tranzakció során a cégben lévő értékei is útra kelnének. A vevő pedig nem akar olyan vagyonelemekért fizetni, melyeknek sok esetben egyáltalán nincs köze a vállalkozás profittermelő képességéhez és tevékenységéhez.
Óriási értékteremtő erővel bír továbbá, ha a cég folyamatai jól és átláthatóan dokumentáltak. A több évtizede fennálló, hazai kis- és középvállalkozásokra erősen jellemző, hogy a cégbeli folyamatok, a „know-how” (vagyis a szellemi tulajdon) csupán egy noteszban, rosszabb esetben mindössze a cégalapító-vezető fejében van összesítve. Ez hatalmas kockázatot jelent a vállalkozás számára, hiszen ha ez a tudás elvész, a cég működése is veszélybe kerül.
Egy potenciális vevő számára rendkívül fontos, hogy a szellemi tulajdon elkülönüljön a cégtulajdonostól, ugyanis ezek az ismeretek biztosítják a zökkenőmentes működést a tulajdonosváltás utáni rizikós időszakban.
Mit lehet tenni ennek biztosítása érdekében?
- Szabadalmaztatni a saját fejlesztésű termékeket, szolgáltatásokat
- Dokumentálni a munkafolyamatokat és munkaköröket
- Feljegyezni az ügyfélkapcsolati és egyéb együttműködési elérhetőségeket
- Rendszerezni az üzleti partnerek listáját
Egy potenciális vevő, befektető számára óriási rizikófaktor lehet még a magas kitettség mind vevői, mind beszállítói irányba. Ennek egyszerű oka van: ha a cég árbevételének jelentős részéért egy ügyfél felel, úgy annak kiesése az árbevétel összeesését okozhatja és veszélyeztetheti a profitábilitást.
A beszállítóknál hasonló a felállás: ha valamelyik nehezen helyettesíthető, úgy az a jövőben a gyártási, beszerzési folyamatokat veszélyezteti. Az sem elhanyagolható tényező, hogy magas kitettség esetén a vevő vagy beszállító nyomást gyakorolhat a cégre.
Gondolja át!
A fent említett szempontok, folyamatok megkérdőjelezhetetlen jelentőséggel bírnak a cégeladásra készülő vállalkozók számára. Mi a Glatz Capitalnél arra bátorítjuk Önt, hogy ezeket a lépéseket akkor is tegye meg, ha még nem készül aktívan a cége eladására, mert így a vállalkozása olyan transzparens, értékes és letisztult céggé válhat, melyet élmény vezetni.
Nem tudja hogyan fogjon hozzá? Vegye fel velünk a kapcsolatot és mi segítünk a cégérték növelésében!